Tijd voor verandering.

Deze website wordt niet ondersteund door Internet Explorer. Als u deze website verder wilt bekijken kan u best upgraden naar een betere browser. Hieronder vindt u alvast enkele suggesties.
Door op "Alle cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de sitenavigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.

We moeten eten wat de visser vangt.

Onze missie

Onze missie is pas geslaagd als het aanbod van en de vraag naar Belgisch gevangen vissoorten toeneemt. Kortom, wanneer de horeca en de toeleveranciers ook overtuigd zijn van ons idee en wanneer het grote publiek Belgische vissoorten vraagt en vindt in de supermarkt.

Oranje gyotaku afdruk van een vis.

pro
ble
ma
tiek

207,5
ton
Verse vis werd tegen bodemprijzen niet verkocht en verwerkt tot vismeel voor kweekvis.
50
%
Bijna de helft van de Belgische vangst is bijvangst en dus cruciaal voor vissers.
60
%
Zalm en kabeljauw domineren met 60% van het thuisgebruik, terwijl tong – de belangrijkste vissoort voor vissers – slechts 5% uitmaakt.
150
Miljoen
In de Noordzee drijven 150 miljoen plastic tasjes en ander afval. Jaarlijks komt 20.000 ton afval bij, waarvan 80% aanspoelt op stranden.

We stimuleren vraag en aanbod van Belgische vis, met focus op bijvangst en minder bekende soorten. Zo maken we visserij duurzamer en verminderen we overbevissing door alternatieven te promoten.

Met creatieve recepten inspireren we chefs en consumenten om bewuster om te gaan met bijvangst. Deze vissen verdienen erkenning, zowel voor hun culinaire waarde als uit respect voor onze vissers. Denk aan hondshaai, rode poon, steenbolk en schartong.

Oranje gyotaku afdruk van een vis.

De
op
los
sing

20%

Sinds de start van NorthSeaChefs zijn door actieve promotie de gemiddelde visprijzen in Belgische havens met 20% gestegen.

id

Door elke Belgisch gevangen vis een identiteit te geven informeren en inspireren we chefs en consumenten om te kiezen voor vis van bij ons.

nsc

Wij NorthSeaChefs trekken daarom ook aan de alarmbel, want ook onze Noordzeevissen krijgen deze  microplastics binnen. En wij krijgen ze vervolgens op ons bord. Hoog tijd om er iets aan te doen. Daarom steunt NorthSeaChefs de Eneco Clean Beach Cup.

Een wereldwijde actie, waarbij vrijwilligers de stranden schoonmaken. Jaarlijks nemen we hier met een groot aantal van onze NorthSeaChefs aan deel.

Door onze stranden mee schoon te vegen, tonen we het enorme probleem en hopen we iedereen - consumenten en beleidsmakers - wakker te schudden. Want het tij is helaas nog niet gekeerd.

"We moeten leren eten wat de visser vangt. Niet enkel laten vissen wat wij willen eten."

Vragen?

Filip Claeys & Rudi Van Beylen op het podium tijdens de presentatie op Food Paradise Day.
Hoe kan ik bijdragen tot jullie missie?
+

Door het ondertekenen van het charter en het aankopen en serveren van Noordzeevis in je restaurant, je winkel of thuis draag je bij aan onze missie. Breng daarbij het verhaal van NorthSeaChefs. Vertel aan je klanten waarom het voor jou belangrijk is om lokaal gevangen vis te serveren. Door de vraag naar deze vissoorten te doen stijgen, zal het aanbod genoodzaakt zijn om te volgen. Hopelijk vinden we zo binnenkort meer en meer Noordzeevissen terug in de handel en op restaurant.

Wat doen jullie nu precies?
+

Met ons collectief van chefs zetten we Noordzeevis in de kijker. Dit doen we door het ontwikkelen van uitdagende recepten of het organiseren van inspirerende evenementen en workshops. Daarnaast brengen we onze seizoensvissen onder de aandacht in onze maandelijkse nieuwsbrief, door persberichten uit te sturen en leuke content op social media te plaatsen.

Kan ik ook lid worden?
+

We hebben 2 categorieën van leden. Een eerste categorie zijn de steunende leden. Dat zijn consumenten tot hobbykoks, tot vishandels, tot restaurateurs. Zij kunnen op onze website een charter ondertekenen en ontvangen na ondertekening daarvan een oorkonde voor in het restaurant. Van hen verwachten we niet dat ze uitsluitend met Noordzeevissen werken, maar vinden we het fijn als ze achter onze filosofie staan en die ook willen meegeven aan hun klanten. Een tweede categorie is ons onderzoeksteam. Dit zijn de chefs waarmee we naar buiten komen en die we actief betrekken in onze evenementen en promotiecampagnes. Zij ontvangen elke 2 maanden een blue box waarmee ze aan de slag kunnen en die verschillende vissen kunnen testen. Van hen verwachten we echter wel dat ze uitsluitend met Noordzeevis koken en bij voorkeur de minder bekende en de bijvangst. Denk maar aan soorten zoals hondshaai, wijting, zeekat, steenbolk, …

Wat hebben jullie tot nu toe al verwezenlijkt?
+

Bij de opstart van NorthSeaChefs werd heel wat vis nog overboord gegooid door de vissers omdat er geen markt is voor bepaalde vissoorten. Nu, 10 jaar verder,gebeurt dat veel minder. Het aanbod en de vraag naar onbekende soorten en bijvangst is dus gegroeid. Inmiddels hebben we ook 75 chefs in ons collectief en meer dan 3.000 steunende leden die onze visie en filosofie uitdragen. Binnen de horeca wereld is NorthSeaChefs toch een begrip geworden.