Tijd voor verandering.

Deze website wordt niet ondersteund door Internet Explorer. Als u deze website verder wilt bekijken kan u best upgraden naar een betere browser. Hieronder vindt u alvast enkele suggesties.
Door op "Alle cookies accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om de sitenavigatie te verbeteren, het sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie.

Nous devons manger ce que le pêcheur attrape.

Notre mission

Nous n'aurons mené à bien notre mission que lorsque l'offre et la
demande de poissons pêchés en Belgique auront augmenté.
Autrement dit, quand le secteur de la restauration et les fournisseurs adhéreront à notre principe et lorsque le grand public demandera des espèces de poissons belges et les trouvera sur les étals des supermarchés.

Oranje gyotaku afdruk van een vis.

pro
blé
ma
tique

207,5
TOnnes
de poisson frais restent invendues et sont transformées en farine pour les poissons d'élevage.
50
%
Près de la moitié des prises belges sont des prises accessoires et sont donc cruciales pour les pêcheurs.
60
%
Le saumon et le cabillaud dominent 60 % de la consommation ménagère, alors que la sole – l'espèce de poissons la plus importante pour les pêcheurs – ne représente que 5 % des ventes.
150
Millions
150 millions de sacs en plastique et d'autres déchets dérivent dans la mer du Nord. Chaque année, 20 000 tonnes de déchets sont rejetées dans les mers, et 80 % échouent sur les plages.

Nous encourageons l'offre et la demande de poisson belge en mettant l'accent sur les prises accessoires et les
espèces moins connues. De cette manière, nous rendons la pêche plus durable et nous réduisons la surpêche
en encourageant les alternatives.

En leur proposant des recettes créatives, nous incitons les chefs et les consommateurs à cuisiner les
prises accessoires. Ces poissons méritent une meilleure reconnaissance, tant en raison de leur valeur culinaire que par respect pour nos pêcheurs. C'est le cas par exemple de la petite roussette, du grondin perlon, du tacaud et de la cardine.

Oranje gyotaku afdruk van een vis.

La
so
lu
tion

20%

Depuis le lancement de NorthSeaChefs, une promotion active a permis d'augmenter de 20 % le prix moyen du poisson dans les ports belges.

id

En donnant une identité à chaque poisson pêché en Belgique, nous informons les chefs et les consommateurs et les incitons à choisir du poisson d'ici.

nsc

Nous, les NorthSeaChefs, tirons nous aussi la sonnette d'alarme, car nos poissons de la mer du Nord ingèrent eux aussi ces microplastiques. Et nous les retrouvons dans nos assiettes.  Il est grand temps d'agir. C'est pourquoi NorthSeaChefs soutient la
Eneco Clean Beach Cup

Il s'agit d'une action mondiale au cours de laquelle des bénévoles nettoient les plages. Chaque année, nous y participons avec un grand nombre de nos NorthSeaChefs.

En contribuant au nettoyage de nos plages, nous pointons l'ampleur du problème et espérons sensibiliser consommateurs et responsables politiques à ce problème. Car, malheureusement, le vent n'a pas encore tourné.

« Nous devons apprendre à manger ce que le pêcheur attrape. Et pas seulement pêcher ce que nous voulons manger. »

Vragen?

Filip Claeys & Rudi Van Beylen op het podium tijdens de presentatie op Food Paradise Day.
Kan ik ook lid worden?
+

We hebben 2 categorieën van leden. Een eerste categorie zijn de steunende leden. Dat zijn consumenten tot hobbykoks, tot vishandels, tot restaurateurs. Zij kunnen op onze website een charter ondertekenen en ontvangen na ondertekening daarvan een oorkonde voor in het restaurant. Van hen verwachten we niet dat ze uitsluitend met Noordzeevissen werken, maar vinden we het fijn als ze achter onze filosofie staan en die ook willen meegeven aan hun klanten. Een tweede categorie is ons onderzoeksteam. Dit zijn de chefs waarmee we naar buiten komen en die we actief betrekken in onze evenementen en promotiecampagnes. Zij ontvangen elke 2 maanden een blue box waarmee ze aan de slag kunnen en die verschillende vissen kunnen testen. Van hen verwachten we echter wel dat ze uitsluitend met Noordzeevis koken en bij voorkeur de minder bekende en de bijvangst. Denk maar aan soorten zoals hondshaai, wijting, zeekat, steenbolk, …

Wat doen jullie nu precies?
+

Met ons collectief van chefs zetten we Noordzeevis in de kijker. Dit doen we door het ontwikkelen van uitdagende recepten of het organiseren van inspirerende evenementen en workshops. Daarnaast brengen we onze seizoensvissen onder de aandacht in onze maandelijkse nieuwsbrief, door persberichten uit te sturen en leuke content op social media te plaatsen.

Hoe kan ik bijdragen tot jullie missie?
+

Door het ondertekenen van het charter en het aankopen en serveren van Noordzeevis in je restaurant, je winkel of thuis draag je bij aan onze missie. Breng daarbij het verhaal van NorthSeaChefs. Vertel aan je klanten waarom het voor jou belangrijk is om lokaal gevangen vis te serveren. Door de vraag naar deze vissoorten te doen stijgen, zal het aanbod genoodzaakt zijn om te volgen. Hopelijk vinden we zo binnenkort meer en meer Noordzeevissen terug in de handel en op restaurant.

Wat hebben jullie tot nu toe al verwezenlijkt?
+

Bij de opstart van NorthSeaChefs werd heel wat vis nog overboord gegooid door de vissers omdat er geen markt is voor bepaalde vissoorten. Nu, 10 jaar verder,gebeurt dat veel minder. Het aanbod en de vraag naar onbekende soorten en bijvangst is dus gegroeid. Inmiddels hebben we ook 75 chefs in ons collectief en meer dan 3.000 steunende leden die onze visie en filosofie uitdragen. Binnen de horeca wereld is NorthSeaChefs toch een begrip geworden.